Vrij Werk | Autonomous Work

Brancutopia
Brancutopia
Ins Blaue Hinein
Ins Blaue Hinein
Flame Shield
Flame Shield
Brancopolis
Brancopolis
Soft Cell
Soft Cell
Out of the Blue
Out of the Blue
Modulor 2.0
Modulor 2.0
Kwadraatmeter | Square Meter
Kwadraatmeter | Square Meter
Pietá
Pietá
Multi Colour Field
Multi Colour Field
Branca de Maria
Branca de Maria
Zirkulin Quartett
Zirkulin Quartett
Gravitas
Gravitas
Inner Secrets
Inner Secrets
Sedes...
Sedes...
Multi Colour Line
Multi Colour Line
Panta Rhei
Panta Rhei
CERN-NREC
CERN-NREC
Manhattan aan de Maas
Manhattan aan de Maas
Galaxy
Galaxy
ZEN...
ZEN...
Assunta Madonna
Assunta Madonna
Cloud Chaser
Cloud Chaser
Satellites of Love
Satellites of Love
Branco Rosto
Branco Rosto
Exploded View
Exploded View
Catwalk
Catwalk
Point Nemo
Point Nemo
Rozenkrans | Rosary
Rozenkrans | Rosary
Funky Fat Man
Funky Fat Man

Overpeinzingen | Thoughts

NL

Ik verzamel al jarenlang vele zaken; allereerst natuurlijke vondsten, zoals vogelnestjes en exotisch ogende noten. Aantrekkelijke objecten met een rijke connotatie, zoals globes en kruisbeelden, worden eveneens rücksichtlos vergaard. Ogenschijnlijk onbeduidende afval-producten, zoals melkdoppen en fruitnetjes, wachten eveneens op een toepassing in mijn vrije werk.

Soms loopt een verzameling dusdanig uit de klauwen dat ze als vanzelf worden ingezet als bouwstenen voor nieuw werk: binnenkanten van enveloppen (Inner Secrets), trechters (Brancopolis, Satellites of Love, CERN-NREC) of felgekleurde plastic wasknijpers (Multi Colour Field, Multi Colour Line).

Voor mijn vrije werk (installaties, sculpturen en reliëfs) laat ik mij inspireren door diverse serieuze wetenschappen, zoals astronomie en cartografie. Maar vaker vind ik een voedingsbodem voor mijn ideeën in esoterische pseudowetenschappen; zoals alchemie, mystiek, vrijmetselarij en kabbalistiek.

Door middel van stapelen of vlechten onderzoek ik de basishandelingen van het beeldhouwen. Daarbij gebruik ik niet alleen kant en klare bouwmaterialen als hout, staal en beton; de laatste tijd gaat mijn voorkeur juist uit naar ready-mades van kunststof. Plastic gebruiks-voorwerpen, afkomstig uit winkeltjes met allerhande goedkope prullaria, verwerk ik in mijn sculpturen.

Dit brengt een soort lichtvoetigheid met zich mee, die wel eens contrasteert met de serieuze onderwerpen die ik in mijn werk aansnijdt. Naast mijn uitingen van de grondbeginselen van het beeldhouwen, roept mijn vrije werk niet zelden associaties op met utopische steden; beeldhouwkunst, stedenbouw en bouwkunst vloeien daarbij geleidelijk in elkaar over.

 

ENG

I have been collecting many things; first of all natural finds, such as bird's nests and exotic-looking nuts. Attractive objects with rich connotations, such as globes and crucifixes, are also collected. Seemingly insignificant waste products, such as milk caps and fruit nets, are waiting to be used in my free work.

Sometimes a collection gets so out of hand that they are automatically used as building materials for new artistic work, for instance: insides of envelopes (Inner Secrets), funnels (Brancopolis, Satellites of Love, CERN NREC) or brightly coloured plastic clothes pegs (Multi Colour Field, Multi Colour Line).

For my autonomous work (installations, sculptures and reliefs), I draw inspiration from various serious sciences, such as astronomy and cartography. But more often I find a breeding ground for my ideas in esoteric pseudo-sciences; such as alchemy, mysticism, freemasonry and kabbalism.

Through stacking or braiding, I explore the basic actions of sculpting. I do not only use ready-made materials such as wood, steel and concrete; lately, my preference has been developed for utensils made of plastic. I incorporate plastic objects from shops selling all kinds of cheap knickknacks into my sculptures.

This brings a kind of nimbleness, which sometimes contrasts with the serious subjects I address in my work. Besides my expressions of the basic principles of sculpting, my autonomous work happens to evoke associations with utopian cities; sculpture, urban design and architecture gradually merge into one another.