NL
Ik verzamel al jarenlang vele zaken; allereerst natuurlijke vondsten, zoals vogelnestjes en exotisch ogende noten. Aantrekkelijke objecten met een rijke connotatie, zoals globes en kruisbeelden, worden eveneens rücksichtlos vergaard. Ogenschijnlijk onbeduidende afval-producten, zoals melkdoppen en fruitnetjes, wachten eveneens op een toepassing in mijn vrije werk.
Soms loopt een verzameling dusdanig uit de klauwen dat ze als vanzelf worden ingezet als bouwstenen voor nieuw werk: binnenkanten van enveloppen (Inner Secrets), trechters (Brancopolis, Satellites of Love, CERN-NREC) of felgekleurde plastic wasknijpers (Multi Colour Field, Multi Colour Line).
Voor mijn vrije werk (installaties, sculpturen en reliëfs) laat ik mij inspireren door diverse serieuze wetenschappen, zoals astronomie en cartografie. Maar vaker vind ik een voedingsbodem voor mijn ideeën in esoterische pseudowetenschappen; zoals alchemie, mystiek, vrijmetselarij en kabbalistiek.
Door middel van stapelen of vlechten onderzoek ik de basishandelingen van het beeldhouwen. Daarbij gebruik ik niet alleen kant en klare bouwmaterialen als hout, staal en beton; de laatste tijd gaat mijn voorkeur juist uit naar ready-mades van kunststof. Plastic gebruiks-voorwerpen, afkomstig uit winkeltjes met allerhande goedkope prullaria, verwerk ik in mijn sculpturen.
Dit brengt een soort lichtvoetigheid met zich mee, die wel eens contrasteert met de serieuze onderwerpen die ik in mijn werk aansnijdt. Naast mijn uitingen van de grondbeginselen van het beeldhouwen, roept mijn vrije werk niet zelden associaties op met utopische steden; beeldhouwkunst, stedenbouw en bouwkunst vloeien daarbij geleidelijk in elkaar over.
ENG
I have been collecting many things; first of all natural finds, such as bird's nests and exotic-looking nuts. Attractive objects with rich connotations, such as globes and crucifixes, are also collected. Seemingly insignificant waste products, such as milk caps and fruit nets, are waiting to be used in my free work.
Sometimes a collection gets so out of hand that they are automatically used as building materials for new artistic work, for instance: insides of envelopes (Inner Secrets), funnels (Brancopolis, Satellites of Love, CERN NREC) or brightly coloured plastic clothes pegs (Multi Colour Field, Multi Colour Line).
For my autonomous work (installations, sculptures and reliefs), I draw inspiration from various serious sciences, such as astronomy and cartography. But more often I find a breeding ground for my ideas in esoteric pseudo-sciences; such as alchemy, mysticism, freemasonry and kabbalism.
Through stacking or braiding, I explore the basic actions of sculpting. I do not only use ready-made materials such as wood, steel and concrete; lately, my preference has been developed for utensils made of plastic. I incorporate plastic objects from shops selling all kinds of cheap knickknacks into my sculptures.
This brings a kind of nimbleness, which sometimes contrasts with the serious subjects I address in my work. Besides my expressions of the basic principles of sculpting, my autonomous work happens to evoke associations with utopian cities; sculpture, urban design and architecture gradually merge into one another.