Pietá |  autonome sculptuur

Opstelling in solotentoonstelling bij CBK-Groningen; 'Ruimtelijk Werk'

Overpeinzingen / Thoughts

Vrijmetselarij object
Vrijmetselarij object

NL

Toen de dakbedekking van een neogotische kerk vervangen werd, heb ik de leien hergebruikt als bouwstenen voor deze sculptuur. 'Pietá' is een onderzoek naar de esthetiek, ritmiek en symboliek van de gotische kathedraal. De getalsmatige onderbouwing van de vormentaal heeft mijn speciale interesse. De gotische esthetiek is er één van verticaliteit en rankheid. Dit heeft zich in mijn sculptuur vertaald in een samenspel van drie ranke elementen met de grootste massa bovenin. Dat levert het beeld op van ‘een zwaar lichaam dat op hoge poten wordt rondgedragen’.

De ritmiek van de kathedraal vind je terug in de gefragmenteerde opbouw van het beeld. In tegenstelling tot de gangbare plattegrond conform het vierarmige Latijnse kruis heb ik het drie-armige gaffelkruis gehanteerd. In de gotische kathedralenbouw hebben getallen hun eigen symboliek. Zo verwijst het getal vijf naar het aantal wonden van Christus aan het kruis. Daarnaast  staat het getal vijf symbool voor de versmelting van het geestelijke en het lichamelijke. In 'Pietá' wordt de gestorven Christusfiguur verbeeld als een hoog opgetild en horizontaal gedragen lichaam. bestaande uit pakketjes leisteen, die vijfhoekig zijn uitgezaagd en ingekerfd met het gaffelkruis, waarna ze bezegeld zijn met mijn eigen bloed als brandmerk.

 

Michelangelo: Pietá
Michelangelo: Pietá

ENG

When the roofing of a neo-Gothic church was replaced, I reused the slates as building elements for this sculpture. 'Pietá 'is an investigation into the aesthetics, rhythm and symbolism of the Gothic cathedral. The numerical underpinning of the formal language has my special interest. The Gothic aesthetic is one of verticality and slenderness. In my sculpture, this has translated into an interplay of three slender carriers with the largest mass at the top. This produces the image of ‘a heavy body being carried around on high legs’.

The rhythm of the cathedral can be found in the fragmented structure of the sculpture. In contrast to the usual plan conforming to the four-armed Latin cross, I took the three-armed gaff cross as leading principle. In the building tradition of Gothic cathedrals, numbers have their own symbolism. For instance, the number five refers to Christ's number of wounds on the cross. In 'Pietá', I examined the pentagon as a principle of form: it symbolises the fusion of the spiritual and the physical. In 'Pietá', the figure of teh deceased Christ is depicted as a body lifted high and carried horizontally. That body consists of parcels of slate, cut out in a pentagonal shape and incised  with the gaffer's cross, after which they are signed wirh my own blood as  branding mark.

 

NL

titel: Pietá

medium: sculptuur

materialen: stalen constructie, leisteen, bloed

afmetingen: 200 X 100 X 150 cm.

presentatie: Oude Kraan, Schaduwttst. Sonsbeek, Arnhem, 1986

presentatieOude Kraan, Afstuderen ABK, Arnhem, 1987

presentatie: CBK, Ruimtelijk Werk (solo-ttst), Groningen, 1993

ENG

title: Pietá

medium: sculpture

materialen: steal construction, slates, blood

dimensions: 200 X 100 X 150 cm.

exhibtion: Oude Kraan, Schaduwtentoonstelling Sonsbeek, Arnhem, 1986

exhibition: Oude Kraan, Afstuderen ABK, Arnhem, 1987

exhibition: CBK, Ruimtelijk Werk (solo-ttst), Groningen, 1993