Rozenkrans / Rosary | sculptuur

overpeinzingen / Thoughts

NL

Toen ik op tv de jaarlijkse herdenking van de Eerste Wereldorde in Ieper (Vlaanderen) zag, vielen mij de knalrode kransen op. Bij onderzoek bleek dat de rode kransen verwijzen naar de klaprozen die destijds opbloeiden op de dodenakkers waar vele gesneuvelden roemloos in de bodem verdwenen waren.

De symboliek heeft een heel traject doorgemaakt en is zowel poëtisch als sinister te noemen: het rode bloed van de soldaten, weggevloeid in de akkers bleek een goede voedingsbodem voor knalrode klaprozen te zijn, die spontaan opbloeiden op de voormalige slagvelden. De klaproos is daardoor symbool geworden voor de Eerste Wereldoorlog en wordt ten tijde van de herdenking gedragen in het knoopsgat, of in de bloemenkransen ter nagedachtenis aan die slachtoffers verwerkt. Hiermee is de (bloedige) cirkel rond: de kransen symboliseren het vergoten bloed.

Dat men nog een stap verder kon gaan in het hanteren van symboliek bleek toen ik een bizarre catalogus kocht: "Schrecklich schön, Kriegserinnerungen aus Munition".

Na de Eerste Wereldoorlog was een markt ontstaan voor gebruiksvoorwerpen en gedenkaltaren (memorabilia), die vervaardigd werden uit gevonden onderdelen van de gebruikte munitie. Hoe luguber, cynisch en - inderdaad- hoe verschrikkelijk mooi! Mortierpatronen, granaatscherven en kogelhulzen werden verzameld, schoongemaakt, geprepareerd en als decoratie toegepast. Ook in mijn vaders familie was een mortierhuls in gebruik als paraplubak.... Geheel in lijn met deze lugubere symboliek ontwierp ik mijn 'Rozenkrans': een voorstel voor een gedenkkrans, bestaande uit ongebruikte patronen voor klapperpistolen, gevuld met kruit.

 ENG

When I watched the annual commemoration of the First World War in Ypres (Flanders) on TV, the bright red wreaths caught my eye. investigating this, it found out that the red wreaths refer to the poppies that bloomed on the killing fields where many fallen soldiers had dissolved ingloriously into the ground.

The symbolism went through quite a journey and can be called both poetic and sinister: the red blood of the soldiers, spilled in the fields, turned out to be a good breeding ground for bright red poppies, which spontaneously blossomed on the former battlefields. In turn, the poppy has become a symbol of World War One and is at the time of commemoration worn in the buttonhole, or incorporated into the floral wreaths in memory of those victims. This completes the (bloody) circle: the wreaths symbolise the blood shed.

That people could take symbolism one step further became clear to me when I bought a bizarre catalogue: ‘Schrecklich schön, Kriegserinnerungen aus Munition’. After World War One, a market had emerged for utensils and memorial altars (memorabilia), made from found parts of launched munition. How lurid, cynical and how terribly beautiful in deed! Mortar cartridges, shrapnel and bullet casings were collected, cleansed, prepared and applied as decorative motives. Even in my father's family, a mortar shell was in use as an umbrella stand.... Fully in line with this lurid symbolism, I designed my ‘Rosary’: a proposal for a memorial wreath consisting of unused blaster gun cartridges filled with gunpowder.

Inspiratiebron: militaire memorabilia

omlijsting met infanteriepatronen en -hulzen
omlijsting met infanteriepatronen en -hulzen
klokkenhouder met infanteriepatronen en -hulzen
klokkenhouder met infanteriepatronen en -hulzen
omlijsting met granaatscherven
omlijsting met granaatscherven

The making of

NL

titel: Rozenkrans

medium: sculptuur

materialen: klappertjes voor klapperpistool, karton

afmetingen: 15 X 15 X 1 cm.

presentatie: in eigen woonhuis, 2025

 

 

ENG

title:Rosary

medium: sculpture

materials: bangers for banging gun, cardboard

dimensions: 15 X 15 X 1 cm.

presentation: in my own house, 2025